Voorstellen Perspectiefnota 2026

4. Bereikbaarheid

1. Vangrails (RISM-II)
Recentelijk is RISM-II uitgevoerd, dit is een verkeersveiligheidsinspectie van onze autowegen (N46, N360, N366, N370 enz.). Het betreft een wettelijke verplichting vanuit Europa. Uit deze analyse zijn een aantal knelpunten gekomen. Het meest concrete knelpunt is zichtbaar geworden op het gebied van de geleiderails en de obstakelvrije zones. De geleiderails zijn destijds aangelegd volgens de toen geldende richtlijnen. Inmiddels zijn deze richtlijnen vernieuwd met als gevolg dat een groot deel niet meer voldoet aan de gestelde normen op het gebied van verkeersveiligheid. We zijn bezig met het in kaart brengen van de totale gevolgen, de uitgangspunten die wij moeten hanteren voor ons eigen areaal (waar passen we de geleiderails aan en waar hoeft dat misschien niet per se of onmiddellijk) en de kosten die hiermee gemoeid zijn. Na een eerste inventarisatie moet gedacht worden aan kosten van vooralsnog € 1 miljoen. Met deze middelen kunnen we hetgeen nu is geïnventariseerd financieel dekken. Zoals gezegd is deze ontwikkeling nieuw en moet hier snel meer duidelijk over komen (ook of daarna nog extra middelen benodigd zijn). Dit moet nog in kaart worden gebracht. Hier schuilt dus een financieel risico in.

In zijn algemeenheid kan gezegd worden dat nieuwe wet- en regelgeving in het kader van RISM-II hogere kosten met zich meebrengt. Deze nieuwe wet- en regelgeving is nog niet gebudgetteerd. De problematiek rondom de kerende werking van de geleiderails is het meest concreet en actueel.

Wij stellen voor om vooralsnog € 1 miljoen beschikbaar te stellen (2025: € 250.000, 2026: € 750.000 en voor de periode vanaf 2027 een p.m.-post).

Deze pagina is gebouwd op 06/16/2025 09:40:57 met de export van 06/13/2025 10:28:58