Home

Bijlagen

In het kader van de Nota Investeringen: Activeren, waarderen en afschrijvingen is met uw Staten afgesproken dat wij investeringen onder de € 5 miljoen niet separaat ter besluitvorming voorleggen aan uw Staten, maar dat wij dit doen bij de begroting én perspectiefnota. Op basis van deze afspraak wordt in deze bijlage aan uw Staten gevraagd om 1) nieuwe investeringskredieten beschikbaar te stellen en/of 2) bestaande investeringskredieten op te hogen. In het kader van de herijking van de Planning & Control-cyclus zullen wij bezien of dit de gewenste procedure is.

Nieuwe investeringskredieten

Sluis Lammerburen
Bij de sluis Lammerburen worden diverse verbeteringsmaatregelen uitgevoerd waaronder het vervangen van een tweetal sluisdeuren en de hydraulische cilinders en bekabeling. Met het uitvoeren hiervan wordt het veilig en betrouwbaar gebruik van de sluis voor de verschillende functionaliteiten gewaarborgd. Ook worden er werkzaamheden op verzoek van de gemeente Het Hogeland meegenomen in het werk.

Voorgesteld wordt om een investeringskrediet van een bedrag van € 1.675.119 beschikbaar te stellen waarvan voor € 1.560.000 dekking is gevonden in de 'vervangingsopgave wegen 2021-2024 en vervangingsopgave kunstwerken 2021-2038' en voor € 115.119 vanuit de bijdrage van de gemeente Het Hogeland.

Realisatie bushaltes langs de N368 bij Wedde
Om de bereikbaarheid van Wedde met de bus te verbeteren zijn bij de op- en afritten van de N368 twee bushaltes nodig inclusief looproute, fietsparkeermogelijkheden en een abri bij de halte richting Winschoten. Deze investering is begroot op € 164.500.

Wij stellen voor om een investeringskrediet beschikbaar te stellen van € 164.500 en dit bedrag te dekken uit 1) de bestemmingsreserve OV en overige maatregelen en de daarin gelabelde middelen voor Opwaardering bushaltes voor een bedrag van € 156.000 en 2) uit het Bestedingsplan mobiliteit voor een bedrag van € 8.500. De uitvoering zal plaatsvinden in 2025.

Vervanging Brug Groevesluis Zuid
De brug over de Groevesluis Zuid verkeert in slechte staat. Dit brengt constructieve risico's met zich mee. Daarom wordt een nieuwe kwalitatief goede brug aangelegd om de bereikbaarheid van de westelijk gelegen percelen te waarborgen en ongevallen op de brug te voorkomen. Deze investering is begroot op € 850.000. Dit object is in het verleden door RWS aan ons overgedragen. De hiervoor ontvangen afkoopsom is gestort in de egalisatiereserve beheer wegen en kanalen.

Voorgesteld wordt om een investeringskrediet beschikbaar te stellen van € 850.000 en dit bedrag te dekken uit de egalisatiereserve beheer wegen en kanalen.

N996 Loppersum – Garrelsweer
Het vervangen van de boordvoorziening langs de provinciale weg N996 tussen Loppersum en Garrelsweer is noodzakelijk omdat dit ervoor zorgt dat het talud in stand blijft en de wegverharding intact. Concreet gaat het om het traject van km 18,12 - 18,75. Deze investering is begroot op € 1.020.600. Wij willen dit jaar hiermee starten.

Wij stellen uw Staten voor om een investeringskrediet beschikbaar te stellen van € 1.020.600 en dit te dekken vanuit de middelen voor Programmatische aanpak wegen binnen het mobiliteitsfonds (variabel onderhoud NIKg; Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen).

Ophoging investeringskredieten

N865 fietspad Schildwolde
Langs de Meenteweg (N865) te Schildwolde op het traject km 8,0 - 9,1 wordt een betonnen fietspad aangelegd, daar waar tot voorheen een fietspad in asfalt lag. De voorbereidingen voor dit project zijn gaande en de uitvoering is voorzien voor dit jaar. Het exacte moment van uitvoering is afhankelijk van werkzaamheden aan kabels en leidingen die momenteel worden uitgevoerd op dit tracé. Aansluitend wordt het fietspad in beton uitgevoerd. De werkzaamheden worden gecombineerd en sluiten op elkaar aan zodat er zo min mogelijk overlast voor de omgeving ontstaat. Deze investering is begroot op een totaal van € 650.000. De ophoging van het investeringskrediet wordt veroorzaakt door de hogere kosten voor het uitvoeren van het fietspad in beton. Initieel was rekening gehouden met het vervangen van alleen asfalt. Kosten voor aanleg in beton zijn hoger dan asfalt, echter beton gaat langer mee en kent lagere kosten voor het beheer en onderhoud.

Voorgesteld wordt om het investeringskrediet van € 100.000 op te hogen met € 550.000 en daarmee een bedrag van € 650.000 beschikbaar te stellen. De dekking wordt gevonden voor een bedrag van € 145.000 uit de middelen 'vervangingsopgave wegen 2021-2024 en vervangingsopgave kunstwerken 2021-2038', voor € 75.000 uit de middelen voor Programmatische aanpak wegen binnen het mobiliteitsfonds (variabel onderhoud NIKg: Nota Infrastructurele Kapitaalgoederen), voor € 80.000 uit de middelen Slim en Groen binnen het mobiliteitsfonds en voor € 250.000 vanuit bijdragen van betrokken nutsbedrijven (Enexis en het Waterbedrijf) naar aanleiding van gemaakte afspraken over werkzaamheden.

Ontbrekende schakel N388 Zoutkamp
Bij de Begroting 2024 is er een investeringskrediet van € 5.872.500 beschikbaar gesteld. Door onvoorziene omstandigheden in de ondergrond zijn de kosten van het project tijdens de realisatie verder opgelopen. In de ondergrond zijn onder andere vervuilde grond en een oude kademuur aangetroffen. Dit was niet voorzien omdat bij de uitgevoerde onderzoeken dit niet naar voren gekomen is. Tijdens de uitvoering kwam dit naar voren. Dit heeft impact gehad op de uitvoering, planning en brengt extra uitvoeringskosten met zich mee.

Wij stellen voor om het investeringskrediet te verhogen met € 849.510 naar € 6.722.010 en dit te dekken uit 1) de investeringsruimte binnen het mobiliteitsfonds voor fietsnetwerken ad € 320.000, 2) het mobiliteitsfonds onderdeel Slim en Groen voor Aanlegvoorzieningen ad € 364.934 en 3) een subsidie van het Rijk ter ondersteuning bij de uitvoering van het Schone Lucht Akkoord ad € 164.576. Deze rijkssubsidie sluit naadloos aan op de concrete maatregel die we nemen in dit project, zijnde het realiseren van een oplaadvoorziening voor elektrische schepen waarmee uitstoot zal worden voorkomen en een bijdrage wordt geleverd aan een betere luchtkwaliteit.

Regionale Hoofdfietsroute Appingedam-Delfzijl
Bij de Begroting 2022 is er een investeringskrediet van € 1.350.000 beschikbaar gesteld
. Door onvoorziene zaken bij de voorbereiding van het project door de gemeente Eemsdelta (onder andere vervuilde grond en maatregelen ten behoeve van de aanwezige bomen) valt de raming van het project hoger uit.

Voorgesteld wordt om het investeringskrediet met € 530.000 te verhogen naar € 1.870.000 en dit te dekken vanuit het nog niet aan specifieke projecten toegewezen deel van de investeringsruimte voor fietsnetwerken binnen het mobiliteitsfonds.

Boordvoorzieningen wegen N978
Bij de Begroting 2024 is er een investeringskrediet van € 685.000 beschikbaar gesteld. Door een noodzakelijke andere wijze van uitvoering van het werk en gevonden obstakels in de ondergrond bij de uitvoering van het project vallen de kosten van het project hoger uit. Tijdens de uitvoering begon de berm te verzakken bij het verwijderen van de oude damwanden, hierdoor ontstonden risico's voor de naastgelegen weg. Om deze risico's te beheersen hebben we moeten kiezen voor een andere werkwijze; het plaatsen van de nieuwe damwanden voor de oude damwanden. Daarnaast waren er ondergrondse obstakels in de vorm van oude damwanden waardoor het aanbrengen van de verankering moeilijker ging. Dit is een duurdere maatregel, mede vanwege de arbeidsintensievere werkwijze.

Voorgesteld wordt om het investeringskrediet met € 425.000 te verhogen naar € 1.110.000 en dit te dekken uit de 'vervangingsopgave wegen 2021-2024 en vervangingsopgave kunstwerken 2021-2038'.

Deze pagina is gebouwd op 06/16/2025 09:40:57 met de export van 06/13/2025 10:28:58