B. Mutaties in het financieel perspectief sinds Begroting 2025

B.2. Voorziene autonome ontwikkelingen

De begrote opbrengsten opcenten motorrijtuigenbelasting (mrb) vallen hoger uit dan geraamd bij de Begroting 2025. Dit positieve effect wordt ten eerste veroorzaakt doordat de samenstelling van het personenwagenpark verandert. We zien een geringe stijging in het totaal aantal voertuigen, maar ook dat het gemiddelde gewicht van de voertuigen toeneemt. Ten tweede heeft het kabinet in het Belastingplan 2025 opgenomen dat vanaf 1 januari 2026 voor emissievrije personenauto’s een aangepaste tariefkorting van 25 procent in de mrb wordt ingevoerd. De nieuwe tariefkorting geldt van 2026 tot en met 2029 en vanaf 2030 vervalt de korting volledig. Eerder was de tariefkorting nog gesteld op 40 procent. Dit leidt voor de periode 2025-2029 tot een voordeel van € 4,5 miljoen.

Nadeel te veel ontvangen opcenten mrb 2024
In 2024 heeft de Belastingdienst een fout gemaakt en hebben wij te veel opcenten motorrijtuigenbelasting ontvangen in 2024. De omvang van het bedrag aan te veel ontvangen opcenten was bij het opstellen van de jaarstukken niet bekend. Wij hebben ingeschat dat we € 1,5 miljoen te veel hadden ontvangen. Dit bedrag is als vooruit ontvangen op de balans geboekt. Nu blijkt dat de werkelijke omvang van het te veel ontvangen opcenten € 1,95 miljoen bedraagt. Dus is er een nadeel van € 0,45 miljoen.

Het totaal van de ontwikkelingen zoals beschreven in deze paragraaf leidt tot een stijging van de opbrengsten mrb over de periode 2025-2029 van € 4,1 miljoen.

Deze pagina is gebouwd op 06/16/2025 09:40:57 met de export van 06/13/2025 10:28:58